Informatyka w wakacje - dzień 3

Kolejna porcja wiedzy przekazana. Przez ostatnie dwa dni nie robimy nic innego, jak tylko rozmawiamy o sieciach komputerowych, konfigurujemy routery i przełączniki. W końcu nadszedł ten czas, aby praktycznie skorzystać z wiedzy. Nasz cel to uruchomienie strony www oraz jej aktualizacja. Do tego zadania wykorzystaliśmy serwer plików SMB oraz serwer internetowy IIS. Całość zarządzana była za pomocą systemu Microsoft Windows XP. 

Serwer plików SMB

Zadaniem serwera SMB jest udostępnianie plików użytkownikom. Zwykle serwer pracuje w sieci lokalnej LAN i jest najbezpieczniejszą i najszybszą formą wymiany danych pomiędzy użytkownikami, a w przyszłości pracownikami. Cała procedura wyglądała tak: na początku tworzy się strukturę katalogów, następnie dodaje użytkowników, których ostatecznie przypisuje się do swoich. Ostatecznie foldery udostępnia się w sieci lokalnej. W ten sposób każdy z uczestników otrzymał dostęp do swojego prywatnego folderu.

Serwer Microsoft IIS

Serwer IIS to serwer, którego zadaniem jest odpowiadanie na żądania klientów internetowych. Wygląda to tak: klient czyli przeglądarka internetowa wysyła żądanie do serwera, a serwer odpowiada. Jeśli żądana strona istnieje na serwerze, wysyłana jest do klienta, jeśli nie serwer odpowiada stosownym błędem. Na takiej zasadzie opiera się działanie sieci internet. Codziennie serwery internetowe dostarczają miliony odpowiedzi na zapytania przeglądarek. Z tej lekcji należy zapamiętać terminy „klient” oraz „serwer”.

Materiały pomocnicze

Skróty klawiaturowe w systemach operacyjnych - http://help.projekt.edu.pl/skroty_klawiaturowe.html
Komendy systemu operacyjnego DOS - http://help.projekt.edu.pl/dos.html
Poprawny kod dokumentu HTML 5 możesz pobrać ze strony pod adresem: http://html.projekt.edu.pl
Program Notepad++ możecie pobrać darmowo ze strony https://notepad-plus-plus.org
Nasze działania możesz śledzić na naszym Facebooku

Relacje z zajęć

Galeria zdjęć

Czas na zajęciach upłynął tak szybko, że nie zostało wykonane żadne zdjęcie :-)