Grafika w wakacje - dzień 1

Rozpoczęliśmy od analizy gazet dostępnych na naszym rynku. Co sprawia, że się nam podobają? Dlaczego jeden papier jest lepszy od drugiego? Dlaczego choć papier ewidentnie jest szary, automatycznie mówimy, że jest biały. W ten sposób rozpoczęła się poważna rozmowa na temat psychofizjologii widzenia aby skończyć na reklamach niezdrowego jedzenia! Było przy tym bardzo śmiesznie, zresztą kto by się nie śmiał wiedząc, że aromat wanilii japońscy naukowcy pozyskują z krowich odchodów :-) Podsumowując, cały dzień poświęciliśmy na obróbkę grafiki rastrowej.

Grafika rastrowa

Grafika rastrowa powstaje w komputerze punkt po punkcie lub raster po rastrze. Na ekranie monitora punkt rastra przedstawiany jest za pomocą 3 kolorów RGB tak zwanej triady. W ten sposób powstaje na przykład zdjęcie. Przy dużym powiększeniu w programie graficznym na przykład Adobe Photoshop widać dokładnie siatkę punktów, które składają się na obraz, natomiast triadę monitora można zobaczyć poprzez szkło powiększające.

Typografia

Na początek poznaliśmy trzy grupy fontów, szeryfowe, nieszeryfowe oraz pisanki. Fonty szeryfowe charakteryzują się ozdobnikami zwanymi ornamentami, dlatego patrząc na dużą literę T ma się wrażenie jakby stał na ekranie szeryf stąd nazwa. Fonty nie szeryfowe pozbawione są ozdobników, przyjmując w ten sposób prostą formę. Prosta forma znaków czasami wpływa na obniżenie czytelności tekstu, ponieważ niektóre połączenie liter trudno odróżnić od siebie, przykładem takim jest na pewno nazwa stanu Illinois w USA.

Szparowanie

Szparowanie to technika polegająca na wycięciu obiektu z tła. Wykonuje się ją na kilka sposobów, albo za pomocą różdżki albo za pomocą lasso. W pierwszym przypadku efekt uzyskujemy bardzo szybko pod warunkiem, że zaznaczany obszar jest pokryty jednolitym kolorem. Drugi sposób jest bardziej czasochłonny jednak efekt jest zwykle zadowalający. Pozbawienie obiektu tła pozwoli nam uzyskać efekt oblewania tekstem. Efekt ten jest często stosowany w profesjonalnych kolorowych czasopismach a takie przecież projektujemy :-)

Gimp 2 oraz Adobe Photoshop

Rozpoczęliśmy pracę w programie Gimp w wersji drugiej aby pokazać, że darmowe oprogramowanie też potrafi wiele. Ostatecznie nasze prace przygotowywaliśmy w programie Photoshop firmy Adobe. Korzystając z aplikacji Adobe będziemy od początku do końca kontrolować proces powstawania obiektów, logotypów oraz zdjęć w efektywniejszy sposób. Zarówno Gimp jak i Photoshop to profesjonalne narzędzia do edycji grafiki rastrowej, należy o tym pamiętać!

Materiały pomocnicze

Polecam stronę internetową poświęconą zagadnieniom poligraficznym www.drukbook.pl
Programy firmy Adobe możecie pobrać do 30 dniowego testowania ze strony producenta www.adobe.com
Oprogramowanie CorelDRAW można pobrać do testów ze strony producenta www.coreldraw.com
Oficjalna strona programu Gimp znajduje się pod adresem www.gimp.org
Czcionki darmowe do celów prywatnych i komercyjnych możesz pobrać ze strony www.google.com/fonts
Makiety (MockUp) produktów możecie zakupić na stronie www.shutterstock.com
Nasze działania możesz śledzić na naszym Facebooku

Relacje z zajęć

Galeria zdjęć